Olej ma chronić podzespoły silnika przed zużyciem. W zależności od rodzaju jednostki napędowej konieczny jest wybór oleju, który zapewni optymalne parametry ochrony motoru i poszczególnych podzespołów. Na rynku znajdziemy bogatą ofertę olejów silnikowych, które oprócz producenta różnią się symbolami: 0W-30, 5W-30, 10W-40 i inne. Co oznaczają te oznaczenia? Jak dobrać optymalny olej silnikowy do rodzaju silnika posiadanego w swoim samochodzie? Na te i inne pytania odpowiadamy poniżej.

  1. Olej silnikowy – najważniejsze parametry
  2. Klasa lepkości oleju
  3. Jaki olej do Diesla z DPF?
  4. Jakiego producenta oleju wybrać?

Olej silnikowy – najważniejsze parametry

Nieprawidłowo dobrany olej może zniszczyć silnik i jego podzespoły, generując wysokie koszty naprawy lub wymiany uszkodzonych komponentów. Zła decyzja może kosztować nas nawet kilka tysięcy złotych, dlatego do wyboru odpowiedniego oleju silnikowego należy podejść w sposób rozsądny i uwzględnić zalecenia producenta samochodu. Poszczególne oleje silnikowe charakteryzują się różnymi parametrami, co ma istotny wpływ na pracę silnika i standard jego ochrony. Optymalny dobór oleju do silnika nie tylko pozwoli lepiej chronić jednostkę napędową, ale pomoże zwiększyć osiągi silnika i zapewni dłuższą żywotność poszczególnych podzespołów i elementów eksploatacyjnych. Warto o tym pamiętać, szczególnie biorąc pod uwagę ceny olejów silnikowych – rozpiętość cenowa w przypadku tego typu produktów może być naprawdę spora – pytanie, czy warto płacić ponad 100 złotych za olej, który u innego producenta dostępny jest za połowę tej kwoty? Informacje dotyczące rodzaju oleju znajdziemy w instrukcji obsługi pojazdu. Najważniejsze parametry oleju silnikowego to:

  • gęstość oleju,
  • klasa lepkości,
  • norma jakości (API, ACEA, normy producentów),
  • energooszczędność oleju.

Klasa lepkości oleju

Na olejach silnikowych znajdziemy charakterystyczne oznaczenia stanowiące kombinację liczb oraz litery W, np.: 0W-30, 5W-30, 10W-40 oraz wiele innych. Symbole te oznaczają klasę lepkości oleju silnikowego – zdecydowanie najważniejszą jego cechę. Olej silnikowy nie może być ani zbyt gęsty, ani za rzadki, dlatego wybór oleju o klasie lepkości dopasowanej do typu jednostki napędowej stanowi podstawowe, choć niejedyne kryterium wyboru oleju.

Pierwsza liczba w symbolu oleju silnikowego oznacza sprawność oleju w niskich temperaturach. Olej 0W-30 powinien pozwolić na uruchomienie silnika w temperaturze -35 stopni Celsjusza. Wyższa liczba (5w, 10w, 15w) będzie oznaczała możliwość odpalenia auta w temperaturze odpowiednio 5, 10 czy 15 stopni wyższej.

Przykładowo, wybierając olej 5W-40 oznaczenie informuje nas, że silnik powinien odpalić w temperaturze -30OC.

Druga liczba w oznaczeniu (znajdująca się po literze W) wskazuje na lepkość oleju w wysokiej temperaturze. Przykładowo: olej oznaczony symbolem 10W-40 posiada wyższą klasę lepkości niż olej 5W-30. Im wyższa będzie druga liczba, tym lepsza lepkość oleju w wysokich temperaturach. Najlepsze parametry pod tym względem mają oleje oznaczone symbolami 5W-50 oraz 10W-60.

Jaki olej do Diesla z DPF?

Większość dostępnych na rynku olejów silnikowych można stosować zarówno do silników benzynowych, jak i wysokoprężnych (Diesla). Odrębną kategorią są jednak diesle wyposażone w filtr DPF. Oleje dedykowane silnikom wysokoprężnym wyposażonym w filtr cząstek stałych charakteryzują się niskopopiołową technologią produkcji (w trakcie spalania oleju napędowego w silniku Diesla wytwarzają się cząstki stałe, które w dużym nagromadzeniu zapychają i uszkadzają filtr DPF). Wybierając olej do silnika Diesla z DPF, należy więc się upewnić, że będzie on opowiadał wymogom jednostki napędowej w naszym aucie nie tylko w zakresie gęstości i lepkości, ale także zastosowania w samochodach wyposażonych w filtr cząstek stałych.

Jakiego producenta oleju wybrać?

O ile typ oleju silnikowego w większości przypadków będzie nam bardzo łatwo wybrać, o tyle wybór marki nie jest już tak oczywisty, zwłaszcza biorąc pod uwagę bogatą ofertę producentów oleju napędowego oraz prężnie działający marketing topowych producentów. Praktycznie każdy producent olejów silnikowych chwali się zastosowaniem własnej, innowacyjnej technologi, która ma zapewnić przewagę jego produktu nad konkurencją, poprawiając parametry oleju i zapewniając jeszcze lepszą ochronę silnika. Shell, Motul, Valvoline, GM, Lotos – to tylko niektóre marki, dostarczające oleje silnikowe do samochodów osobowych i dostawczych. Praktyka pokazuje jedno: ilu kierowców, tyle opinii, a wybór oleju zawsze pozostaje kwestią mocno subiektywną i głęboko indywidualną. Osobna kwestia to jak deklarowane przez producentów technologie produkcji wpływają na rzeczywiste osiągi produkowanych przez nich olejów silnikowych. Podpowiedź mogą stanowić rankingi i zestawienia najlepszych olejów do określonych typów silników (np. olej 5W-30 benzyna ranking). Jeśli podejmujemy decyzję o zmianie dotychczas używanego oleju na inny, pamiętajmy, by dokonać jego kompleksowej wymiany – olejów silnikowych o różnych parametrach nie powinno się mieszać.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here