Każdy motocyklista na pewno zdaje sobie sprawę z tego, jak ważne dla bezpiecznej jazdy są klocki hamulcowe. Często jednak zdarza się, że zapominamy o ich wymianie lub najzwyczajniej w świecie ją odwlekamy. Czym może to grozić i jak poznać, że nasz sprzęt jest już zużyty?

Niepokojące odgłosy

Jednym z pierwszych objawów będą dźwięki, które usłyszymy podczas intensywnego hamowania – zwykle będzie to coś w rodzaju piszczenia. Taki hałas jest ostrzeżeniem, że warstwa ścierna jest już niezwykle cienka.

Mniejsza skuteczność

Wyeksploatowanie klocków będzie również powodowało gorszą efektywność hamowania. Prawdopodobnie zauważymy, że motor reaguje dopiero po głębszym naciśnięciu manetki – przy braku odpowiedniej jej regulacji wraz ze wzrostem stopnia zużycia elementów możliwe jest, że hamulec podczas sytuacji awaryjnej nie będzie działał w odpowiedni sposób.

Jak często wymieniać klocki?

Jest to kwestia niezwykle indywidualna – wszystko zależy od naszej dynamiki oraz tego, jak wiele robimy kilometrów. Niebagatelne znaczenie będzie miał również typ maszyny, jaką się poruszamy. Częściej ten element wymienią na pewno miłośnicy szybkiej jazdy – będzie to spowodowane częstym hamowaniem, co wspomaga intensywne zużycie. Nie bez znaczenia będzie też waga naszego motoru, ponieważ jeśli jest ciężki, do jego zatrzymania będzie potrzebna większa siła, a co za tym idzie, intensywniejsze tarcie, które nie współgra z dużą żywotnością klocków hamulcowych. Tak więc najczęściej wymienią je posiadacze motocykli sportowych i najcięższych cruiserów. Stopień zużycia najłatwiej ocenić poprzez wizualne oględziny. W większości maszyn jest to możliwe bez demontażu jakichkolwiek części. Wystarczy zajrzeć na element zaciskowy tarczy – tam zobaczymy klocki hamulcowe. Jeśli mamy problem z ich oceną w taki sposób, możemy zdemontować tą część. Nie jest to skomplikowany proces, z reguły wystarczy do niego tylko kilka kluczy.

Czy warto wymieniać samemu?

Klocki hamulcowe są jednym z najprostszych do wymiany elementów, a poprawny montaż możemy przetestować bez ryzyka uszkodzenia motocykla,w przeciwieństwie chociażby do części odpowiedzialnych za napęd. Należy jednak pamiętać, aby nowy sprzęt sprawdzać, pchając maszynę przy wyłączonym silniku – zawsze może okazać się, że przy montażu popełniliśmy błąd. Dobrym rozwiązaniem jest również wymiana najpierw klocków przednich tarcz, a następnie tylnych (lub na odwrót), tak by podczas testu mieć pewność tego, że przynajmniej jeden hamulec jest całkowicie sprawny.

Sprawdź pełną ofertę części motocyklowych na: https://www.motosati.pl/

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here