Jak sprawdzić historię pojazdu po VINie?
W dzisiejszych czasach każdy zarejestrowany w systemie pojazd jest wyposażony w szereg unikalnych oraz jednocześnie określonych danych przypisanych ekskluzywnie do konkretnej maszyny. Jednym dość istotnym rodzajem danych spośród wszystkich innych dostępnych jest numer VIN (Vehicle Identification Number), który jest angielskim skrótem oznaczającym „numer identyfikacyjny pojazdu”.
Wbrew pozoru zastosowanie tego numeru należy do niezwykle przydanych, gdyż właściwe jego wykorzystanie umożliwia nam dostęp do danych pojazdu uwzględniających między innymi odbywane przez pojazd kontrole techniczne oraz informacje o wszelkich stłuczkach i uszkodzeniach, które bezpośrednio dotyczyły pojazdu w przeszłości. Tego pokroju informacje często mają bardzo duże znaczenie w kontekście wystawiania pojazdów na sprzedaż, szczególnie na stronach oraz portalach internetowych, gdzie na pierwszy rzut oka nie koniecznie mogą być dla nas zauważalne jakieś nieścisłości lub wady. Warto zatem zwrócić swoją uwagę na ten poszczególny rodzaj danych, gdyż według danych statystycznych blisko co trzeci pojazd wystawiany na sprzedaż odniósł w przeszłości jakiegoś rodzaju mniejsze lub większe uszkodzenia.
Co jednak należy jeszcze wiedzieć o numerach VIN oraz jaka przydatna wiedza potrafi się z nimi dodatkowo wiązać? Odpowiedzi na te pytania oraz inne zagadnienia z nimi związane znajdziecie już w naszym artykule.
Jakimi innymi cechami charakteryzuje się jeszcze numer VIN oraz z czego on właściwie się składa?
Numer VIN można wręcz traktować jako PESEL danego samochodu lub innego pojazdu, gdyż funkcjonuje on wręcz jak odpowiednik tego rodzaju danych, tylko że tyczy on się wyłącznie maszyn. Wobec tego należy również wiedzieć, że znajdujące się w nim cyfry oraz znaki nie są w żaden sposób przypadkowe, i tak samo jest w przypadku funkcjonowania numeru VIN.
VIN zawsze się składa z precyzyjnie 17 znaków i jest nadawany danemu pojazdowi przez oryginalnego producenta, od którego się wywodzi. Każda partia znaków ma także swoje znaczenie w strukturze numeru VIN, zatem możliwe jest w pewnym stopniu odczytanie pewnych informacji z samego kodu bez konieczności sprawdzania innych szeregów danych:
- Znak 1 wskazuje nam kraj producenta, zatem także właściwe miejsce wyprodukowania pojazdu,
- Znaki od 2 do 3 określają nam markę pojazdu oraz jego przewidywane przeznaczenie,
- Znaki od 4 do 8 uwzględniają skrótowy opis rodzaju wyposażenia danego pojazdu, jego serię oraz model, zastosowany typ nadwozia i silnika,
- Znak 9 służy jako symbol kontrolny kodu VIN, zazwyczaj jest on cyfrą,
- Znak 10 wskazuje nam rok produkcji określonego pojazdu,
- Znak 11 jest identyfikacją fabryki,
- Znaki od 12 do 17 są unikatowym numerem seryjnym pojazdu, zatem jego sekwencja nie powinna się powtórzyć w żadnym innym numerze VIN, jaki napotkamy.
Należy mieć jednak na względzie, że producenci pojazdów wykazują się dosyć sporym zasobem dowolności przy implementowaniu symboli wewnątrz kodu VIN, zatem nie zawsze będzie dla nas możliwe odczytanie jakiegoś rodzaju informacji samodzielnie. W tym celu możemy skorzystać ze strony historiaszkod.pl, gdzie zupełnie za darmo będziemy mogli odczytać bardziej szczegółowe informacje o pojeździe, które nie są bezpośrednio oznaczone w strukturze kodu VIN. Ponadto istnieje możliwość wykonania raportu sygnalizującego nas o posiadanych uszkodzeniach pojazdu w przeszłości. Jest to niezwykle przydatna rzecz to obeznania, w szczególności, gdy przeglądamy oferty pojazdów na stronach internetowych i chcemy się dowiedzieć o nich nieco więcej. Jest to również tak bardzo uniwersalna informacja o pojeździe, że brak jej prawidłowego uwzględnienia w opisie oferty może nas zasygnalizować o podejrzliwości danego pojazdu.
Gdzie znaleźć numer VIN w swoim pojeździe?
Choć numer VIN swojego pojazdu można z łatwością znaleźć w dokumentach dotyczących naszej maszyny, czasem możemy potrzebować zweryfikować autentyczność tych danych względem poszczególnych części struktury naszego pojazdu. Otóż każdy pojazd powinien w znaczącej mierze posiadać elementy konstrukcji wyposażone w tabliczki znamionowe, gdzie między innymi jest uwzględniony także numer VIN. Sprawdzając tego typu tabliczki, możemy się upewnić, czy wszystkie części pojazdu są oryginalne, oraz czy należą do dokładnie tego samego pojazdu, którego VIN posiadamy. A znajdziemy wspomniane tabliczki z całą pewnością przy:
- Podłodze pod tylnym siedzeniem,
- Podłodze bagażnika,
- Podłodze przed fotelem pasażera albo tuż obok fotela,
- Przegrodzie czołowej,
- Prawym słupku środkowym,
- Wzmocnieniu czołowym,
- Prawym wzmocnieniu bocznym oraz obok osadzenia amortyzatora,
- Obudowie deski rozdzielczej z lewej strony,
- Podłużnicy prawej ramy za przednim oraz tylnym kołem.
W przypadku braku znajdowania się tabliczek w którymś z tych miejsc możemy podejrzewać, że zostały one zdjęte na potrzebę próby uwiarygodnienia osobom niewtajemniczonym zgodności danej części pojazdu z oryginałem. To nie powinno jednak mieć miejsca w zaufanych sklepach oraz salonach, gdzie dokonuje się rzetelnych procesów weryfikacyjnych takich oto aspektów.