Klocki hamulcowe EBC Brakes – o czym nie mówi reklama

Wydaje się bardzo mało prawdopodobne, aby trzeba było przedstawiać jednego z największych angielskich producentów, jeżeli chodzi o komponenty hamulcowe. Firma z ponad 30-letnim doświadczeniem, znana kierowcom z szerokiej gamy wysoko skutecznych klocków hamulcowych i tarcz. Jednak jeśli chodzi o klocki hamulcowe EBC, mówimy o 5-6 seriach absolutnie różnych produktach.

Wydaje się bardzo mało prawdopodobne, aby trzeba było przedstawiać jednego z największych angielskich producentów, jeżeli chodzi o komponenty hamulcowe. Firma z ponad 30-letnim doświadczeniem, znana kierowcom z szerokiej gamy wysoko skutecznych klocków hamulcowych i tarcz. Jednak jeśli chodzi o klocki hamulcowe EBC, mówimy o 5-6 seriach absolutnie różnych produktach. Jak na ironię – w Internecie brakuje informacji na temat samych produktów i usterek angielskich klocków. W sieci znajdziemy wyłącznie krótkie szablonowe opisy. Spróbujemy przedstawić więcej informacji, wspierając się na swoim doświadczeniu i praktyce.

Mowa tutaj o najmłodszej serii – EBC Ultimax. Produkty z tej serii zaliczane są do kategorii klocków hamulcowych klasy „zamiennik oryginału” – z porównywalnymi właściwościami i charakterystykami. EBC Ultimax wyróżnia przede wszystkim duża ilość smaru – grafitu: dzięki niemu uzyskano oszczędności dla tarcz, jednak nawet amatorzy ostrej jazdy znajdą w nich charakterystyczne pylenie w trakcie intensywnego hamowania.

Ta seria polecana jest jako zamiennik klocków ОЕ. Konkurencją mogą być tutaj firmy takie jak– Ferodo, ATE, Textar, TRW, Jurid i podobne.

Kolejną bardzo popularną serią są klocki EBC Green Stuff (nazywane również zielonymi klockami). Należą one do klasy wysoko skutecznych produktów przeznaczonych do codziennej,  ulicznej jazdy. Ich główną zaletą jest ich skład – organiczna mieszanka na podstawie stali.  Posiadają również dodatkową cechę, która wyróżnia je od oryginału – podwyższona odporność na temperatury (do 600C˚ – według informacji od producenta).  Ich głównymi konkurentami są – Ferodo DS2000, Power Stop Z16, Stoptech 308 i inne zalecane do codziennej jazdy.

Klocki hamulcowe EBC Red Stuff (czerwone). Naszym zdaniem największa pomyłka w ofercie angielskiego producenta. Według informacji udzielonych przez producenta, Red Stuff zalecane są do montażu w prestiżowych oraz szybkich modelach samochodów. Nie jest do końca jasne, jak związek ma koszt samochodu z zastosowanymi w nim klockami hamulcowymi. W praktyce EBC Red Stuff zachowują się nieprzewidywalnie: w trybie codziennej jazdy hamują pewnie, jednak gorzej znoszą gwałtowne hamowania z dużymi zmianami temperatury. Mogą się kruszyć. Ciężko określić konkurentów dla tych klocków.

Klocki hamulcowe EBC Yellow Stuff (żółte). Formuła popularna wśród miłośników lekkiego, amatorskiego sportu oraz dynamicznej ulicznej jazdy. Yellow Stuff są w pełni organiczne. Współczynnik tarcia jest niski (w porównaniu z owak by yellow stuff nie otrzymałyby certyfikacji ECE R90), lecz to nie psuje ich właściwości. Posiadają dużą odporność na wysokie temperatury oraz bardzo stabilny współczynnik tarcia. Ich głównymi konkurentami są: Ferodo DS2500, Power Stop Z23, Power StopZ26, Stoptech 309.

Klocki hamulcowe EBC Blue Stuff (niebieskie). Pierwszy produkt w ofercie EBC, który nie ma  homologacji, a więc, nie jest przeznaczony do użycia na drogach publicznych. Jak przystało na każdy sportowy produkt – ścierani tarcz hamulcowych gwarantuje bardzo dużo pyłu oraz pisku.  Praktycznie nie różnią się od Yellow Stuff wysokością współczynnika tarcia, jednak odznaczają się podwyższoną odpornością na obciążenia. Mówiąc prościej: droga hamowania „na zimno” nie będzie znacznie różniła się od hamowania klocków OE, jednak w trybie intensywnych obciążeń – hamowanie będzie pewne i przewidywalne. Klocki polecane są do użycia podczas track days.

EBC Orange Stuff (pomarańczowe). To typowo sportowy produkt, a od klocków Blue Stuff odróżnia je podwyższony współczynnik tarcia. Posiadają odporność na temperaturę 750C˚, mają także wspaniałą modulację (informatywność hamowania). Dodatkowo są w stanie przeżyć nawet krótkotrwałe obciążenia do 1000 С. Konkurentami dla tego modelu klocków hamulcowych są: Ferodo DS3000, Power Stop TrackDay, Carbone Lorraine RC6. Zalecane są do track days oraz amatorskich torów.

Angielska kompania EBC Brakes przedstawia dosyć szeroką gammę produktów dopasowanych do różnych sytuacji drogowych. Jeżeli w sieci spotyka się gdzieś negatywne opinie dotyczące skuteczności EBC – może to oznaczać źle dobraną mieszankę do warunków jazdy.

Dodaj komentarz