Zużycie opon to proces, który na pewnym etapie doprowadza do degradacji ogumienia w stopniu, który uniemożliwia dalsze podróżowanie. Przyjrzyjmy się z bliska temu zagadnieniu. Z naszego artykułu dowiesz się jak sprawdzić zużycie opon, czym grozi jazda na zużytych oponach, a także jak dbać o ogumienie, by wspierało codzienną jazdę.

Zużycie opon – czym jest, na czym polega?

Jazda zawsze generuje tarcie. Opory toczenia kumulują się właśnie w oponie. Ta jest na tyle elastyczna, aby mogła skutecznie sobie z nimi poradzić bez narażenia pojazdu na uszkodzenie. Chociaż na rynku można znaleźć modele ogumienia z gwarancją na 5, czy 7 lat, warto na bieżąco przyglądać się stanowi bieżnika, bo to po nim najbardziej widać, kiedy opona jest zużyta. Codzienna eksploatacja przyczynia się do powstawania nieznaczących defektów ogumienia i powolnego ścierania się bieżnika, suma tych zjawisk w pewnym momencie doprowadza do degradacji opony i sprawia, że nie jest w stanie ona skutecznie zapewnić stabilności jazdy. 

Masa pojazdu, temperatura – wiele czynników przyczynia się do zużycia opony, jest to zagadnienie bardzo szerokie. Dochodzi tu także okres gwarancyjny, który wcale nie musi być wymiarem tego, ile dana opona faktycznie wytrzyma. W ofertach topowych producentów znajdują się opony o doskonałej trwałości, których gwarancja wynosi 5 lat, przykładowo Goodyear EfficientGrip Performance 2 dostępne są na https://www.sklepopon.com/model-opony/goodyear-efficientgrip-performance-2. Tańsze modele ogumienia mają okres gwarancji do 2-3 lat.

Stan techniczny pojazdu a zużycie opon

By opona zużywała się w odpowiednio wolnym tempie, musi wykazywać się doskonałym stanem technicznym. Ważne jest to, aby bieżnik wykorzystywał się równomiernie – z każdej strony tak samo. Nie jest łatwo to ocenić na pierwszy rzut oka. Zresztą to na producencie spoczywa obowiązek, aby ten dostarczył opony, które będą w stanie pozwolić na komfortową jazdę przez określony czas ujęty w gwarancji. Jeśli bieżnik zużywa się nieprawidłowo, często winą jest usterka w samej konstrukcji. Nierównomierne zużycie opon, jeśli nie jest spowodowane naszym błędem, pozwala nam starać się o realizację gwarancji, o ile nie upłynął jej okres. Jeśli podróżujemy samochodem z obciążeniem, które znacznie wykracza poza normy przyjęte dla tego pojazdu, zużycie opon też będzie przebiegało w zastraszającym tempie i wówczas to my nie stosujemy się do przewidzianej przez producenta specyfikacji.

Inną kwestią jest także skuteczne umieszczenie ogumienia na kole. Jeśli zrobimy to w sposób niepoprawny – np. źle ustawimy bieżnik kierunkowy lub zamontujemy oponę o rozmiarze, który nie jest dedykowany dla naszego pojazdu, z pewnością szybko zanotujemy, że coś jest nie tak. Bieżnik będzie zużywał się znacznie szybciej, jednak to parametry jazdy rzucać się będą w oczy najpierw. Kolejną kwestią jest to, aby ogumienie było napompowane do takiego ciśnienia, które jest w danym przypadku wskazane. Jeśli wartość ta będzie przekroczona, konstrukcja stanie się zbyt twarda, a to prowadzi do uszkodzeń i degradacji bieżnika w jeszcze szybszym tempie. 

Z kolei jazda na oponach, w których panuje zbyt niskie ciśnienie, również nie jest wskazana. W tym przypadku rzadziej dochodzi do uszkodzeń samego bieżnika, zagrożone są zaś skrajne jego części. Nieprawidłowy rozkład nacisku na powierzchnię będzie przejawiał się zużyciem tych fragmentów opony, które nie są przystosowane do takiej eksploatacji. Jazda na oponach miękkich to także zwiększona generacja ciepła i wyższe opory toczenia. Jeździmy więc nie tylko drożej (opory mają wpływ na zużycie paliwa), ale także przyczyniamy się do szybszego starzenia się naszego ogumienia – wysoka temperatura ma zdecydowanie negatywny wpływ na jego stan.

Widać więc dosyć jasno, że zużycie opony jest tematem rozległym, który wymaga poświęcenia sporej dozy uwagi. Czy jednak jesteśmy w stanie określić, ile czasu zostało naszej oponie, zanim trzeba będzie ją wymienić?

Jak sprawdzić stan opon? Wskaźnik zużycia opony na bieżniku

Wiele osób zastanawia się nad tym, czy można jeździć na oponach, które przekroczyły już swój okres gwarancyjny. Odpowiedź jest twierdząca, jeśli dana opona zachowała właściwości trakcyjne, mieszanka nie jest zużyta, a jej parametry utrzymują się na wysokim poziomie. Tylko co w zasadzie z tego wynika, skoro nie zawsze jesteśmy w stanie to ocenić. Nie zawsze przecież opony są popękane i posiadają widoczne ślady zużycia. Na bieżniku znajduje się wskaźnik zużycia, z którym porównujemy stan bieżnika – jazda wskazana jest wtedy, gdy wysokość bieżnika przekracza 4 milimetry. 

Choć część kierowców decyduje się na jazdę, gdy opona jest w gorszym stanie – w takiej sytuacji zdecydowanie niewskazana jest podróż w realiach zimowych. W lecie, przy dobrych warunkach, możliwe jest doprowadzenie do zużycia na poziomie 1,6 milimetrów. Ale i tak nie warto schodzić poniżej wcześniej wymienionych 4 milimetrów. Oględziny przynoszą informacje na temat stanu opony. Trzeba dokładnie kontrolować uszkodzenia bieżnika i profili. Jeśli widzimy jakiekolwiek defekty, należy wymienić oponę na nową.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here