Wymiana filtru oleju silnikowego: praktyczne wskazówki
Olej silnikowy to jeden z najważniejszych płynów usprawniających działanie pojazdu: ma na celu zmniejszenie tarcia pomiędzy ruchomymi elementami silnika, zapobieganie korozji i chłodzenie silnika. Filtr oleju zapobiega dostawaniu się zanieczyszczeń do wnętrza silnika, zatrzymując szkodliwe cząsteczki na swojej powierzchni. Regularna wymiana zarówno oleju, jak i filtra oleju silnikowego jest niezbędna, aby utrzymać sprawne funkcjonowanie samochodu.
Olej silnikowy to jeden z najważniejszych płynów usprawniających działanie pojazdu: ma na celu zmniejszenie tarcia pomiędzy ruchomymi elementami silnika, zapobieganie korozji i chłodzenie silnika. Filtr oleju zapobiega dostawaniu się zanieczyszczeń do wnętrza silnika, zatrzymując szkodliwe cząsteczki na swojej powierzchni. Regularna wymiana zarówno oleju, jak i filtra oleju silnikowego jest niezbędna, aby utrzymać sprawne funkcjonowanie samochodu.
Wymiana filtra oleju: jak często?
Częstotliwość wymiany filtra oleju zależy od marki i modelu samochodu, a także sposobu eksploatacji: zalecenia w tej sprawie wydawane są przez producenta. Zalecenia dotyczące wymiany oleju i filtra oleju znajdują się zwykle w instrukcji dołączonej do pojazdu. Średnio wymiana filtra zalecana jest co 10-15 tysięcy przejechanych kilometrów lub co dwa lata, zalecana częstotliwość może się jednak zwiększyć w przypadku dużych pojazdów lub samochodów regularnie poddawanych trudnym warunkom jazdy (duże obciążenie, niekorzystne warunki atmosferyczne lub częste korzystanie z dróg nieutwardzanych może spowodować konieczność częstszego wymieniania oleju i filtra). Jeżeli przed upłynięciem wskazującego z instrukcji czasu kontrolka pracy silnika zacznie się świecić, koniecznie trzeba sprawdzić poziom oleju i stopień zanieczyszczenia filtra.
Zasadniczo wymiana filtra powinna następować każdorazowo w momencie wymiany oleju silnikowego: ponieważ filtr ma za zadanie oczyszczać olej, nie ma sensu po wlaniu czystego oleju przepuszczać go przez zużyty filtr, na którym osadzone są już liczne zanieczyszczenia, mi.in. pyły, cząstki metali i pozostałości niespalonego paliwa. Zapchany filtr znacząco obniża skuteczność działania oleju i może w konsekwencji doprowadzić do uszkodzenia pojazdu, dlatego bardzo ważne jest regularne jego wymienianie.
Jaki filtr oleju silnikowego?
Rodzaj filtra oleju silnikowego powinien być dostosowany do modelu samochodu i typu silnika: producenci filtrów informują, do jakich silników są one dostosowane. Wszystko zależy od zastosowanego materiału filtracyjnego i obecności odpowiednich zaworów. Niewłaściwie dobrany materiał filtra nie zapobiega przedostawaniu się zanieczyszczeń w pożądany sposób, może też spowolnić przepływ oleju, co przyczyniłoby się do zmniejszenia jakości ochrony silnika i skróciło jego żywotność. Część silników samochodowych skonstruowana jest w taki sposób, że wymaga zaworu przeciwzwrotnego: ponieważ filtr oleju silnikowego umieszczany jest w takich silnikach w górnej lub bocznej części silnika, konieczne jest zapobieganie przeciekaniu oleju do silnika po zakończeniu jazdy. Z wymienionych względów szczególnie istotną kwestią podczas zakupu filtra oleju silnikowego na wymianę jest dostosowanie rodzaju filtra do wymagań poszczególnych pojazdów.
Filtr oleju silnikowego do pojazdów Opel, Peugeot, BMW, Mercedes i innych marek można zakupić w salonie lub online: zamawianie filtrów przez internet jest szczególnie wygodne, ponieważ sklepy umożliwiają segregowanie filtrów według ich przydatności dla poszczególnych marek samochodów i zgodnie z innymi ważnymi kryteriami: wystarczy wybrać w wyszukiwarce dane dotyczące swojego pojazdu. Dodatkowo w opisie każdego filtra oleju znajduje się informacja o tym, dla jakich marek samochodów będzie on odpowiedni. Filtr można kupić też od razu w komplecie z olejem silnikowym.
Wymiana filtra oleju – instrukcja
Część kierowców decyduje się wymienić zakupiony filtr w stacji kontroli pojazdów lub warsztacie samochodowym, istnieje też jednak możliwość samodzielnej wymiany filtra oleju. Posiadając odpowiednie narzędzia, każdy właściciel samochodu jest w stanie przeprowadzić ten proces we własnym zakresie. Potrzebny sprzęt to podnośnik, rękawiczki, klucz nasadowy i narzędzia do zdjęcia osłony silnika oraz pojemnik na stary filtr oleju. Po ustawieniu pojazdu w optymalnym miejscu należy rozgrzać silnik, otworzyć maskę silnika i otworzyć zawór wlewu oleju. Kolejnym krokiem powinno być odkręcenie korka spustowego znajdującego się na dnie miski olejowej (wcześniej koniecznie należy umieścić pojemnik tuż pod korkiem: do niego spłynie stary olej). Gdy cały olej wypłynie z silnika, można przystąpić do demontażu zużytego filtra silnikowego i uszczelki. Robi się to za pomocą specjalnie przeznaczonego do tego celu klucza. Po oczyszczeniu miejsca przytwierdzenia starego filtra można zamontować na jego miejsce nowy filtr olejowy (wcześniej warto zwilżyć go nowo zakupionym olejem). Na koniec czyści się i umieszcza na swoim miejscu odkręcony wcześniej korek spustowy i wlewa nowy olej do pożądanego poziomu.