Wżery na karoserii – jak pozbyć się korozji?

Wżery na karoserii to bardzo uciążliwy problem, nie tylko kosmetyczny, gdyż rdza na lakierze rozprzestrzenia się bardzo szybko i przy zaniedbaniach szybko może objąć podwozie. Dlatego kiedy zauważy się pierwsze ogniska rdzy należy działać. Jak wiadomo użytkowany samochód chcąc nie chcąc narażony jest na takie „niespodzianki”, wszak kamienie odbijające się od nadkoli, czy dolnej części drzwi, błoto pośniegowe, a także wilgoć robią swoje. Jeśli zaniedbuje się mycie karoserii to niestety po usunięciu żywicy czy ptasich odchodów na lakierze mogą być widoczne wżery. Przyjrzymy się więc sposobom, jak sobie z nimi poradzić i jakie lakiery samochodowe wybrać po zamaskowaniu ubytków.

Po pierwsze: całkowite zdarcie ognisk rdzy

Rdzy trzeba się pozbyć i nie ma innego wyjścia jak użycie papieru ściernego o odpowiedniej gradacji. Jeśli ognisko korozji jest większe warto użyć specjalistycznej polerki rotacyjno-mimośrodowej, aby praca przebiegała szybciej, dlatego warto zastanowić się i zajrzeć na ranking polerek samochodowych. Rdzę trzeba usunąć do samej blachy, a jeśli pojawiły się dziury to należy je uzupełnić materiałem naprawczym. Po usunięciu rdzy, karoserię należy umyć, osuszyć i zabezpieczyć miejsce dalszych prac naprawczych.

Po drugie: uzupełnienie ubytków szpachlą samochodową

Zastosowanie specjalnej maty, a także żywicy i utwardzacza pozwoli pozbyć się dziur w karoserii. Kawałki maty należy ponacinać nożyczkami, a następnie umieścić w miejscu gdzie znajduje się ubytek. Kolejnym krokiem jest wymieszanie żywicy i utwardzacza, oczywiście w odpowiednich proporcjach, a następnie nałożenie na matę. Taka zaprawka bardzo szybko schnie i można przystąpić do dalszych etapów naprawy miejsca po wżerach. Ubytki zawsze uzupełnia się szpachlą samochodową. Po nałożeniu odpowiedniej warstwy należy ją zeszlifować. Tutaj znów można użyć papieru ściernego.

Po trzecie: dobranie odpowiedniego koloru lakieru

Lakiery samochodowe zwykle są dwuwarstwowe i składają się z warstwy podkładu i nabłyszczacza. Aby dobrać właściwie kolor lakieru należy znaleźć tabliczkę znamionową, która może być umieszczona po wewnętrznej stronie drzwi, w bagażniku, czy też komorze silnika. W przypadku niektórych marek dopasowany do modelu kolor lakieru można znaleźć po numerze VIN pojazdu na dedykowanych stronach internetowych. Dzięki temu można dobrać kolor puszki lakieru z utwardzaczem, który łatwo się aplikuje. Trzeba tu pamiętać o zabezpieczeniu sąsiednich części samochodu zanim nałoży się pierwszą warstwę lakieru na naprawiane miejsce. Można nałożyć więcej niż jedną warstwę jednak warto porównać grubość lakieru na sąsiednich częściach, aby nie nałożyć go zbyt wiele. Specjalny elektroniczny sprzęt pomiarowy, odpowiednio skalibrowany pozwoli na dokładną ocenę grubości lakieru. Przy nakładaniu trzeba pamiętać, by każda warstwa dobrze przeschła, zanim nałoży się kolejną. Najlepiej kierować się zaleceniami producenta. To samo tyczy się nakładania lakieru składającego się z podkładu i utwardzacza, które należy wymieszać w odpowiednich proporcjach. Nałożenie zbyt grubej warstwy to jeszcze nie tragedia, gdyż można użyć papieru wodnego, a następnie wypolerować lakier odpowiednią pastą polerską. Ta praca nie jest prosta, dlatego w przypadku większych ubytków lakieru i ognisk korozji lepiej oddać samochód w ręce specjalisty. Jeśli koniecznie chce się nawet większe prace przeprowadzić samodzielnie, to należy pamiętać o tym, że lakier należy prowadzić w miejsce załamań na karoserii. Dzięki temu różnice w odcieniu nie powinny być widoczne.

Po czwarte: pielęgnacja i zabezpieczenie

Na samym końcu warto zabezpieczyć lakier samochodowy po poprawkach przed ponownym pojawieniem się rdzy. Najlepiej w tym celu wybrać woski do lakieru, które stanowią dodatkową warstwę zabezpieczenia przed szkodliwym działaniem promieniowania UV, wilgoci, czy brudu różnego pochodzenia. Jest to szczególnie istotne w przypadku samochodów niegarażowanych, jednak każdy samochód narażony jest na ponowne pojawienie się ognisk korozji, nie koniecznie w miejscu, gdzie powstała wcześniej. Wosk zatem należy nałożyć na całość karoserii, a nie tylko miejsce, które podlegało naprawie.

Odpowiednie postępowanie w przypadku wżerów na lakierze pozwoli użytkować samochód jeszcze przez wiele lat. Dostępne preparaty naprawcze, lakiery samochodowe i woski zabezpieczające pozwalają na samodzielne wykonanie drobnych bądź też większych poprawek.

Dodaj komentarz